موزه مجازی ميراث معنوی ايران

از آن‌جا که ميراث معنوی يا ميراث فرهنگی ناملموس ماهيتی غير مادی دارد و امکان قرار دادن بخش‌های تشکيل دهنده آن در کنار يکديگر در قالب يک ساختار مادی درعمل ناممکن است، و نيز به دليل جايگاه ويژه هويت‌بخش آن به عنوان روح تشکيل دهنده تمدن‌ها، موزه مجازی ميراث معنوی ايران جهت آشنايی علاقه‌مندان با ويژگی‌های فرهنگی اقوام ايرانی ايجاد گرديد.

کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، يونسکو، در سی و دومين نشست خود در سال 2003 ميلادی در پاريس، با توجه به اسناد متعدد بين‌المللی موجود در زمينه حقوق بشر، پيمان بين‌المللی حقوق اقتصادی ... (مطالعه کامل کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس معنوی)

ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

 تمدن بشری مجموعه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی انسانهاست که هيچکدام بدون ديگری، توليد و ايجاد نمی‌شده‌اند. ميراث فرهنگی ناملموس يا ميراث معنوی، بخشی از دستاوردهای تمدن‌هاست که به آن‌ها هويت میبخشد ... (مطالعه کامل ميراث فرهنگی ناملموس ميراث معنوی)   

موزه مجازی میراث معنوی ایران

نخل گردانی در روستای نوا

 

واقعه عاشورا، در سال 63 ه.ق رخ داده است. اينكه از چه زماني در شهر آمل اقدام به برگزاري اين رسم مي‌كنند بر ما پوشيده است. مردم منطقه درباره خاستگاه اين نخل و معني و مفهوم نمادين آن و پيشينه شبيه‌گرداني در دسته‌هاي عزا، اطلاع درست و روشني ندارند و بيشتر آنان حمل نخل را رسمي قديمي و بازمانده از رسوم نياكان مي‌پندارند. مثلا مي‌گويند، چون پداران و اجدادشان در سوگواره‌هاي شهيدان ديني، شبيه و شمايل و تابوت‌هاي آنان را مي‌ساختند و با دسته‌هاي عزا مي‌گردانند، آنان نيز آداب و رفتار نياكانشان را تقليد و تكرار مي‌كنند و توجيه مردم منطقه، توجيهي كلي و بر اساس شنيده‌ها و گفته‌هايي است كه سينه به سينه از گذشتگان به آيندگان رسيده است.

 

نخل در لغت، به معني خرما است و در اصطلاح، حجله مانندي است كه از چوب مي‌سازند و با انواع شال‌هاي ابريشمي رنگارنگ، پارچه‌هاي قيمتي، آينه و چراغ آرايش مي‌دهند و به گل و سبزه مي‌آرايند، و در روز عاشورا آن را به محلي كه مراسم روضه‌خواني برپاست مي‌برند و به عنوان تابوت امام حسين حركت مي‌دهند. در مورد وجه تسميه نخل بايد گفت:  در روايات ذكر شده، كه امام حسين(ع) را روي شاخه‌هاي درخت خرما گذاشته و به محل دفنش بردند و شايد مهم‌ترين دليل براي نام‌گذاري نخل باشد. در مورد قدمت نخل مي‌توان گفت، شايد نخل همسن و سال با تابوت باشد كه در حدود هزارسال قبل از اسلام در ايران مورد استفاده بوده است.

مراسم نخل‌گرداني در نوا، با شكوه‌ترين مراسم آييني مردم اين محل مي‌باشد. از سيزده طايفه‌اي كه در شهرستان آمل ساكن هستند، نوايي‌ها تنها طايفه‌اي هستند، كه در شهر آمل تكيه يا حسينيه‌اي براي اجراي مراسم آييني و مذهبي خود ندارند و آن‌هم بر مي‌‌گردد به اعتقاد، عشق و علاقه طايفه نوايي كه همه ساله در ايام سوگواري سالار شهيدان خود را به روستاي نوا مي‌رسانند و در اين مراسم با شكوه شركت مي‌كنند. در اين روز، همه كارها تعطيل مي‌شود و مردم از زن، مرد و كوچک، بزرگ در اين مراسم شركت دارند. نخل نوا از نظر آذين‌بندي پوششي سياه دارد و در تمام سال در جا ومكان خود از احترام و توجه خاصي برخوردار است و اغلب نيازمندان براي گرفتن حاجت خود از صاحب نخل، دخيل مي‌بندند(دخيل پارچه، قفل و يا سوزني است كه براي اجابت دعا به بدنه نخل بسته مي‌شود).آذين‌بندي نخل همه ساله در ايام محرم در روز ششم شروع مي‌شود. قسمت‌هاي جلو، عقب و بالا، پايين نخل به وسيله پارچه پوشيده مي‌شود و آنگاه روي پارچه، متن پرده‌هاي گلدوزي شده به شكل مربع و مثلث، در اندازه‌هاي مختلف و اشكال متفاوت نصب مي‌گردد و در تزيين آن، از تصاوير بزرگان ديني و آينه نيز استفاده مي‌شود. اصلي‌ترين قسمت نخل براي آذين‌بندي، قسمت جلوي آن است. بعد از اتمام آذين‌بندي مردم به كنار نخل آمده و براي اداي احترام به نخل، به آن سلام مي‌كنند. در روز هشتم محرم نخل را از داخل تكيه بيرون مي‌آورند و چاووش‌خوان در جلوي نخل چاووش‌خواني مي‌كند و همه نخل را نگاه مي‌دارند، تا هر كسي با هر نيتي كه دارد به زير آن رفته و حاجت بگيرد، در واقع نخل‌گرداني آغاز مي‌شود. نخل را به در هر خانه‌اي كه مي‌برند، صاحب خانه نذر خود را از قبيل چاي و دارچين، شيرو خرما و اسپند دود كردن و قرباني ادا مي‌كند و نخل را دور محل مي‌گردانند.

ذکر اين نکته لازم است که طايفه نوايي، براي سوگواري پيشواي سوم شيعيان گرد هم مي‌آيند و در فضايي كاملا صميمي مبادرت به اين كار مي‌كنندو اين مراسم آييني را فقط، اين طايفه انجام مي‌دهد كه يک نوع هويت جمعي براي اين طايفه به شمار مي‌آيد، مبني بر اينكه يک روز از عزاداري‌ به آن اختصاص دارد. اين نشان از اهميت به شركت كردن اين طايفه است و در واقع اتحاد قومي منطقه كوهستاني نوا را مي‌رساند.

براي اجراي اين رسم از ابزارهاي مختلف از جمله: شال ترمه، قاليچه نفيس، آينه، فانوس، چراغ، لاله، شمايل، بيرق‌هاي كوچک و بزرگ، كشكول، خنجر، شمشير، سپر، عمامه، ردا، نظرقرباني و... استفاده مي‌شود.

و در نهايت، نخل و رسم نخل‌گرداني، در سراسر سرزمين ايران و در تمام خرده فرهنگ‌هاي ايراني – شيعي شناخته شده است و حوزه جغرافيايي اين مراسم از ديرباز بيش از حوزه‌هاي ديگر رواج داشته.

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی

«مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو»، که مقرر است در بعد بین‌المللی، با نام اختصاری «مرکز میراث ناملموس تهران» خوانده شود، حاصل ابتکاری جدید در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری است که به‌واسطه آن مقرر گشته دامنه فعالیت‌های کشورمان در این حوزه به ورای مرزهای سیاسی- اداری گسترده شود، و کل منطقه آسیای غربی و مرکزی را در بر بگیرد

کیفیت محتوایی و طراحی موزه مجازی میراث معنوی چگونه است ؟

عالی - 31%
بسيار خوب - 21.1%
خوب - 22.5%
متوسط - 8.5%
بد - 16.9%

اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و با تاسيس سازمان ميراث فرهنگی کشور، اداره موزه‌ها که تا پيش از آن فراز و نشيب‌های ساختاری بسياری را پشت سر گذاشته بود با عنوان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی به فعاليت خود ادامه داد. اداره کل موزه‌ها که با هدف کلی برنامه‌ريزی و ايجاد موزه‌های گوناگون

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری

ميراث فرهنگي هر كشور يكي از اساسي‌ترين اركان تحكيم هويت، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است. پژوهش در زمينه‌هاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزش‌هاي حاصل از حيات طولاني جامعه و تسريع ارزش‌هاي نهفته در ميراث فرهنگي به حيات امروزين جامعه مي‌شود و بالقوه قادر به تعيين مرزهاي فرهنگي جوامع بشري بوده و حداقل يكي از عوامل اصلي بازشناسي ملت‌ها وكشورها از يكديگر است.پرتال سازمان میراث فرهنگی کشور ichto.ir