موزه مجازی ميراث معنوی ايران

از آن‌جا که ميراث معنوی يا ميراث فرهنگی ناملموس ماهيتی غير مادی دارد و امکان قرار دادن بخش‌های تشکيل دهنده آن در کنار يکديگر در قالب يک ساختار مادی درعمل ناممکن است، و نيز به دليل جايگاه ويژه هويت‌بخش آن به عنوان روح تشکيل دهنده تمدن‌ها، موزه مجازی ميراث معنوی ايران جهت آشنايی علاقه‌مندان با ويژگی‌های فرهنگی اقوام ايرانی ايجاد گرديد.

کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، يونسکو، در سی و دومين نشست خود در سال 2003 ميلادی در پاريس، با توجه به اسناد متعدد بين‌المللی موجود در زمينه حقوق بشر، پيمان بين‌المللی حقوق اقتصادی ... (مطالعه کامل کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس معنوی)

ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

 تمدن بشری مجموعه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی انسانهاست که هيچکدام بدون ديگری، توليد و ايجاد نمی‌شده‌اند. ميراث فرهنگی ناملموس يا ميراث معنوی، بخشی از دستاوردهای تمدن‌هاست که به آن‌ها هويت میبخشد ... (مطالعه کامل ميراث فرهنگی ناملموس ميراث معنوی)   

موزه مجازی میراث معنوی ایران

نقالی، داستان سرایی نمایش ایرانی

نقالی یکی از قدیمی ترین شیوه های نمایشی در جمهوری اسلامی ایران است و نقش مهمی را  در جامعه از بارگاهها تا روستاها ایفا نموده است.

بازیگر یا نقال ، داستانها را به صورت آیه یا نثر همراه با حرکات و گاهی اوقات موسیقی بدون کلام و کتیبه های رنگ آمیزی شده  بازگو میکند.

نقالها به عنوان بازیگر و هنرمند ، حامل و آورنده ادبیات  و فرهنگ ایرانی هستند  و نیاز به آشنایی با بیان فرهتگ محلی و زبانها و گویشها و موسیقی سنتی دارند.

نقالی نیاز به استعداد قابل توجه، حافظه و توانایی بداهه نوازی با مهارت برای تسخیر مخاطب دارد.

نقال لباسهای ساده میپوشد  اما ممکن است در طول اجرای نمایش برای کمک به خلق  صحنه های نبرد از کلاههای باستانی قدیمی  و یا کت های زره پوش استفاده کند.

زن های نقال قبل از  مخاطبان میکس؟؟ نمایش میدهند.

تا همین اواخر نقال ها مهمترین نگهبانان داستانها و حماسه های قومی و موسیقی بومی تلقی میشدند. نقالی قبلا در قهوه خانه ها ، چادر عشایر ، خانه ها  و مکان های تاریخی مانند کاروانسراهای قدیمی اجرا میشد. با این حال کاهش محبوبیت قهوه خانه ها و ایجاد شیوه های جدید سرگرمی  منجر به کاهش علاقه در نمایش نقالی شده است.

پیر شدن مرشدان و کاهش محبوبیت در میان نسل جوان  باعث افت شدید در تعداد نقالان ماهر و تهدید بقای این هنر نمایشی است.

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی

«مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو»، که مقرر است در بعد بین‌المللی، با نام اختصاری «مرکز میراث ناملموس تهران» خوانده شود، حاصل ابتکاری جدید در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری است که به‌واسطه آن مقرر گشته دامنه فعالیت‌های کشورمان در این حوزه به ورای مرزهای سیاسی- اداری گسترده شود، و کل منطقه آسیای غربی و مرکزی را در بر بگیرد

کیفیت محتوایی و طراحی موزه مجازی میراث معنوی چگونه است ؟

عالی - 31%
بسيار خوب - 21.1%
خوب - 22.5%
متوسط - 8.5%
بد - 16.9%

اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و با تاسيس سازمان ميراث فرهنگی کشور، اداره موزه‌ها که تا پيش از آن فراز و نشيب‌های ساختاری بسياری را پشت سر گذاشته بود با عنوان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی به فعاليت خود ادامه داد. اداره کل موزه‌ها که با هدف کلی برنامه‌ريزی و ايجاد موزه‌های گوناگون

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری

ميراث فرهنگي هر كشور يكي از اساسي‌ترين اركان تحكيم هويت، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است. پژوهش در زمينه‌هاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزش‌هاي حاصل از حيات طولاني جامعه و تسريع ارزش‌هاي نهفته در ميراث فرهنگي به حيات امروزين جامعه مي‌شود و بالقوه قادر به تعيين مرزهاي فرهنگي جوامع بشري بوده و حداقل يكي از عوامل اصلي بازشناسي ملت‌ها وكشورها از يكديگر است.پرتال سازمان میراث فرهنگی کشور ichto.ir