موزه مجازی ميراث معنوی ايران

از آن‌جا که ميراث معنوی يا ميراث فرهنگی ناملموس ماهيتی غير مادی دارد و امکان قرار دادن بخش‌های تشکيل دهنده آن در کنار يکديگر در قالب يک ساختار مادی درعمل ناممکن است، و نيز به دليل جايگاه ويژه هويت‌بخش آن به عنوان روح تشکيل دهنده تمدن‌ها، موزه مجازی ميراث معنوی ايران جهت آشنايی علاقه‌مندان با ويژگی‌های فرهنگی اقوام ايرانی ايجاد گرديد.

کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، يونسکو، در سی و دومين نشست خود در سال 2003 ميلادی در پاريس، با توجه به اسناد متعدد بين‌المللی موجود در زمينه حقوق بشر، پيمان بين‌المللی حقوق اقتصادی ... (مطالعه کامل کنوانسيون بين المللی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس معنوی)

ميراث فرهنگی ناملموس (معنوی)

 تمدن بشری مجموعه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی انسانهاست که هيچکدام بدون ديگری، توليد و ايجاد نمی‌شده‌اند. ميراث فرهنگی ناملموس يا ميراث معنوی، بخشی از دستاوردهای تمدن‌هاست که به آن‌ها هويت میبخشد ... (مطالعه کامل ميراث فرهنگی ناملموس ميراث معنوی)   

موزه مجازی میراث معنوی ایران

خراطی دزفول

کارگاه خراطی – بازار قدیم دزفول

خراطي، از هنگام شناخت انسان از چوب رواج داشته است. در دزفول وجود محله‌اي به نام خراطان حاکي از حضور تعداد زيادي خراط و قدمت اين حرفه در اين مکان بوده است. اين محله که قسمتي از بازار قديم است حدود 200 سال قدمت دارد، اما حرفه خراطي در دزفول بيش از اين زمان بوده است .قبل از اختراع برق، نيروي محرکه دستگاه خراطي، دست انسان بوده است. امروزه دستگاه خراطي به کمک دينام، چوب مورد نظر را به حرکت درمي‌آورد در نتيجه هر دو دست خراط براي گرفتن مغار و تسلط بيش‌تر وي به کار مي‌رود . 

خراطي در کارگاه‌هايي انجام مي‌شود، که نيازمند وجود تجهيزات، ابزار، وسايل و دستگاه خراطي باشد. در دزفول در بازار قديم کارگاه کوچکي است که خراطها مجبورند، تنها دستگاه خراطي خود را در اين محل قرار دهند.

 

 

 

 

 

فروشگاه محصولات خراطی

مهم‌ترين تجهيزات کارگاه خراطي عبارتند از:

الف) ابزار:

دستگاه خراطي، مغار، دريل، اره عمودي، اره برقي و دستگاه رنده.

دستگاه خراطی برقی      دریل افقی و رنده برقی – ابزار           مغار ها – ابزار

ب) مواد اوليه:

چوب انواع چوب درختان (جِغ،کنار، توت، زردآلو...)، سيلرو کيلر.

خراطي شهرستان دزفول به خاطر استفاده از چوب محلي که در گويش دزفولي آن راجِغ و در فارسي شيشم مي‌گويند، در کشور منحصر به فرد است؛ زيرا اين چوب که رويشگاه آن دزفول است داراي نقوش طبيعي و زيبايي است.

  

 

نمونه کارهای تزئینی خراطی         نمونه کارهای تزئینی خراطی

 

 

نمونه کارهای تزئینی خراطی   نمونه کارهای تزئینی خراطی   نمونه کارهای تزئینی خراطی

 

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی

«مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو»، که مقرر است در بعد بین‌المللی، با نام اختصاری «مرکز میراث ناملموس تهران» خوانده شود، حاصل ابتکاری جدید در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری است که به‌واسطه آن مقرر گشته دامنه فعالیت‌های کشورمان در این حوزه به ورای مرزهای سیاسی- اداری گسترده شود، و کل منطقه آسیای غربی و مرکزی را در بر بگیرد

کیفیت محتوایی و طراحی موزه مجازی میراث معنوی چگونه است ؟

عالی - 31%
بسيار خوب - 21.1%
خوب - 22.5%
متوسط - 8.5%
بد - 16.9%

اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و با تاسيس سازمان ميراث فرهنگی کشور، اداره موزه‌ها که تا پيش از آن فراز و نشيب‌های ساختاری بسياری را پشت سر گذاشته بود با عنوان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخی و فرهنگی به فعاليت خود ادامه داد. اداره کل موزه‌ها که با هدف کلی برنامه‌ريزی و ايجاد موزه‌های گوناگون

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری

ميراث فرهنگي هر كشور يكي از اساسي‌ترين اركان تحكيم هويت، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است. پژوهش در زمينه‌هاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزش‌هاي حاصل از حيات طولاني جامعه و تسريع ارزش‌هاي نهفته در ميراث فرهنگي به حيات امروزين جامعه مي‌شود و بالقوه قادر به تعيين مرزهاي فرهنگي جوامع بشري بوده و حداقل يكي از عوامل اصلي بازشناسي ملت‌ها وكشورها از يكديگر است.پرتال سازمان میراث فرهنگی کشور ichto.ir